מכת חום

מכת חום אצל כלבים

הגיע הקיץ ועמו השרב המוכר. רובנו מעדיפים לשבת בבית עם המזגן ולהמעיט ביציאות. ועם זאת בקיץ מגיע מספר לא מבוטל של כלבים עם מכת חום. מכת חום היא מצב שבו הכלב מעלה את טמפרטורת גופו, בצורה לא רצונית, לטמפרטורה שנעה בין 41 ל-43  מעלות (חום גוף נורמאלי של כלב מגיע עד 39.2-39.5 מעלות). הכלב, בניגוד אלינו, מקרר את גופו רק בעזרת לשונו. במקרה שהכלב רוצה לקרר את עצמו הוא מוציא את לשונו החוצה ונושם דרך פיו במהירות, פעולה זו נקראת להלחית. כאשר אנו יוצאים לטיולים ארוכים בטבע עם כלב שאינו בכושר המתאים או שמזג האוויר שרבי במיוחד, הכלב עלול להגיע למצב שבו לא יצליח לקרר את גופו מספיק מהר ועם זאת יגיע למכת חום.

אז דמיינו לכם מצב שבו הטמפרטורה הפנימית של כלבכם היא מעל 41 מעלות, הרי אנו עשויים כולנו ממבנים חלבוניים. וכולנו יודעים מה קורה ששמים ביצה על מחבת חם. כל המבנה החלבוני שלה משתנה. למעשה כל המערכות בגוף הכלב משתנות. מערכת העצבים יכולה לעבור נזק כבד ויוצרו בצקות, מערכת העיכול תפסיק לתפקד וריריות המעיים יתפרקו וינשרו, מערכת הדם תיפגע קשות, הכליות עלולות להפסיק לתפקד וכן הלאה. הכלב יראה סימנים עצביים חריפים כגון עוויתות בלתי פוסקות, סביר להניח שיראה גם הקאות ושלשולים דמיים קשים ללא הפסק. זהו מצב חירום אקוטי שללא טיפול יאות סופו הוא מוות בייסורים קשים מאד.

הטיפול בכלב עם מכת חום הוא אינטנסיבי מאד, ואם מחכים זמן ארוך מדי עד הטיפול, הכלב עלול למות בכל מקרה (תלוי ברמת הנזק שנוצר למערכות הפנימיות בגוף). הטיפול כרוך במתן נוזלים, בדרך כלל בשתי רגליו הקדמיות, מתן פלסמה, לעיתים אפילו יותר מפעם אחת. כאשר הכלב מגיע עם עוויתות הוא יצטרך לקבל טיפול שמוריד עוויתות. וכן טיפול אנטיביוטי. הכלב ישכב במקום סגור וקר, אפשר לשים לכיוונו מאוורר, ולשטוף אותו במים קרירים. אין לשים עליו קרח, מעבר חד מדי בין טמפרטורת גופו החמה לבין אמבט קרח עלול לעשות נזק חמור יותר עקב הפרשי הטמפרטורות המשמעותי.

במידה וכן החלטתם לשנס מותניים ביום חם ולקחת עמכם את חברכם הטוב ביותר, אנא וודאו שלקחתם מספיק מים עבורו, עצרו מדי פעם לנוח, אל תשכחו שכלב הוא בעל חיים נאמן ולעולם לא יעצור וייתן לכם להמשיך, גם אם זה יעלה לו בחייו. חפשו מקומות מוצלים ואולי אף מקומות עם נחלים זורמים.

זכרו שגזעים רבים של כלבים הגיעו מאירופה הקרה ומזג האוויר בארצנו בעונת הקיץ הוא חם מאד. ישנם מספר גזעי כלבים שיותר מועדים לקבל מכת חום וביניהם: הכלבים בעלי פרווה צפופה וסבוכה יותר, למשל, סן-ברנרד וניופאונלנד. כמו כן, הכלבים בעלי מבנה אף פחוס, שגם ככה הם בעלי יותר בעיות נשימה, מכל שאר הגזעים, למשל, בולדוג אנגלי, פקינז ופאג.


לכן, בעלים יקרים דאגו לכלבכם והעבירו אותם את הקיץ בשלום

Share & Like
Call Now Buttonחייגו עכשיו דילוג לתוכן